İş Davası Nasıl Açılır?

Bir işverene bağlı olarak SGK’lı çalışan herkes İş Kanunu’na göre işçi olarak tanımlanmaktadır. Çalıştığınız işyerindeki genel müdür bile İş Hukuku’na göre bir işçi kabul edilmektedir. İşten ayrılmadan önce yada işten ayrıldıktan sonra işçinin hakları nelerdir? Haklarını alamayan işçi, iş davası açmak isterse nasıl bir yol izlemelidir? İş davasını avukat olmadan takip etmenin zorlukları ve riskleri nelerdir?

İş Davasında Görevli Mahkeme Hangisidir?

İş Davası Nasıl Açılır?

İşçilikle ilgili davalar İş Mahkemesi’nde görülmektedir. Bazı illerde ve ilçelerde iş mahkemeleri bulunmayabilir, bu durumda davanın açılacağı yerdeki asliye hukuk mahkemesi, iş mahkemesi sıfatıyla davada görevli olacaktır.

İş Davası Neredeki Mahkemede Açılır?

İş Mahkemeleri Kanunu’nun 6. maddesi iş davalarında yetkili mahkemeyi, yani davanın hangi yerdeki mahkemede açılacağını düzenlemektedir. Buna iş davasında yetkili mahkeme;

• İş mahkemelerinde açılacak davalarda yetkili mahkeme, davalı gerçek veya tüzel kişinin davanın açıldığı tarihteki yerleşim yeri mahkemesi ile işin veya işlemin yapıldığı yer mahkemesidir.
  • Davalı birden fazla ise bunlardan birinin yerleşim yeri mahkemesi de yetkilidir.
  • İş kazasından doğan tazminat davalarında, iş kazasının veya zararın meydana geldiği yer ile zarar gören işçinin yerleşim yeri mahkemesi de yetkilidir.

Mahkemelerin yetkilerine ilişkin olarak diğer kanunlarda yer alan hükümler saklıdır. Ayrıca bu madde hükümlerine aykırı, işçi aleyhine yetki sözleşmeleri de geçersizdir.

İş mahkemesinde açılacak davaların hangi mahkemede açılacağına dair yazımızı buraya tıklayarak detaylı inceleyebilirsiniz.

İş Mahkemesi Hangi Davalara Bakar?

İşçi Mahkemeleri genel olarak işçi-işveren arasındaki iş ilişkisinden kaynaklı uyuşmazlıkları çözümlemekle görevlidir. Ayrıca işyerinde gerçekleşen iş kazası neticesinde ortaya çıkan yaralanmalar veya ölüm sonucu ortaya çıkan iş kazasından kaynaklı tazminat davaları da yine iş mahkemesinde görülecektir. İşe iade davaları da iş mahkemeleri tarafından çözümlenecektir.

Mahkemeden talep edilebilecek işçilik alacaklarına örnek vermek gerekirse; kıdem tazminatı, ihbar tazminatı, fazla mesai alacağı, ulusal bayram ve genel tatil alacağı, hafta tatili alacağı, ücret alacağı, asgari geçim indirimi alacağı, prim, ikramiye alacağı gibi talepler iş mahkemeleri tarafından tespit edilecektir.

Yine sosyal güvenlik mevzuatından kaynaklı davalar hizmet tespiti, malullük tespiti, yaşlılık aylığına hak kazanma davaları da iş mahkemeleri tarafından görülmektedir.

İş Davası Açmadan Önce Arabuluculuk Zorunlu mu?

1 Ocak 2018 tarihi itibariyle ülkemizde zorunlu arabuluculuk yürürlüğe girmiştir. Bu kapsamda iş davası açmadan önce arabuluculuk başvurusunda bulunulması ve bu sürecin tamamlanması yasal bir zorunluluktur. İş davalarında dava şartı arabuluculuk başvurusunu da davanın açılacağı yerdeki arabuluculuk bürosundan yapabilirsiniz.

İşçilik Alacakları Davası Dilekçesi Nasıl Yazılır?

İş davası açmadan evvel dava şartı arabuluculuk başvuru sürecini de tamamladıysanız ve anlaşma sağlanamadıysa artık dava açmanıza bir engel bulunmamaktadır.

Hukuk Muhakemeleri Kanunu kapsamında dava dilekçenizde yer alması zorunlu unsurlar ile birlikte İş Mahkemelerine başvurarak davanızı açabilirsiniz. İşçilik alacakları talepli iş davası dilekçesi örneği her somut olayda farklılıklar taşıyacaktır. Bu nedenle internetten bulduğunuz bir dilekçeyi kopyalamanızı kesinlikle önermiyoruz.

İş Davasında Dava Değeri Ne Olmalıdır?

Dava dilekçenizi yazdınız, delillerinizi de dava dilekçenize eklediniz. Peki dava değeri olarak kaç para gösterilmelidir? İşte bu kısmı çok daha fazla teknik hukuk bilgisi gerektirmektedir. Haklıyken haksız duruma düşmemek, kazanacağınızdan fazlasını karşı tarafa veya avukatına ödememek için sizde mutlaka iş hukuku alanında uzmanlaşmış avukatlardan destek almak faydalı olacaktır.

İş davası avukatları sizin kıdem, ihbar tazminatları, fazla mesai, yıllık izin vb. alacaklarınızı yaklaşık olarak hesaplar ve somut olaya göre “belirsiz alacak davası” olarak açabilirler. Veya şartlar uygunsa değilse alacaklarınız kısmi dava olarak talep edilebilir.

İş Davası Ne Kadar Sürer?

İş davası adliyeden adliye ve hatta mahkemeden mahkemeye farklı sürelerde sonuçlanmaktadır. Ancak genel olarak davanın açılışından itibaren yaklaşık bir-bir buçuk yılda sonuç elde edilmektedir.

İş Davasında Avukat Zorunlu mu?

İş davalarında avukatla takip edilme zorunluluğu bulunmamaktadır. Davayı bizzat takip etmeniz gerekir. Ancak yukarıda da açıkladığımız belirsiz alacak davası, kısmi dava, ıslah, zamanaşımı gibi teknik hukuk bilgisi gerektiren işlemler nedeniyle iş davası avukatından destek almanız faydalı olacaktır.

İş Mahkemesi Avukatı ile ilgili detaylı bilgi için buraya tıklayarak ilgili yazımızı inceleyebilirsiniz.

İş davalarıyla ilgili detaylı bilgi almak için 0532 652 54 54 nolu telefondan bizi arayabilir yada aşağıdaki yazılarımızı okuyabilirsiniz.

Av. Mesut KAVAK

Kıdem Tazminatı Davası

Fazla Mesai Davası Nedir?

İş Kazası Nedir? İş Kazasında Tazminat

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,